AİLE VE ALAN SEÇİMİ
Lise 1. sınıfın sonunda seçilecek alan, öğrencilerin hayatında son derece önemlidir. ÖSS’de alan ve alan dışı tercihlerde AOBP’nin çarpılacağı katsayı (Alan tercihlerinde 0,15, alan dışı tercihlerinde 0,13) farklı olacağı için, yanlış tercih yüzünden 5-15 net arasında değişen bir kayba uğrayacaklardır. Bu kayıp virgülden sonra puanların bile çok önemli olduğu ÖSS’de binlerce kişinin gerisinde kalma anlamına gelebilir.
ÖSS’ye giren bir öğrenci sınavdan istemediği bir sonucu aldığında tercihlerini bir sonraki seneye erteleyelebilmektedir ama mezun olduğu alanı ömrünün sonuna kadar değiştirememektedir. Öğrencinin lisede en uygun alana yönelmesi ile öğrenciyi öncelikle başarılı bir orta öğretime, başarılı bir orta öğretim ise öğrencileri en uygun üniversiteye; bu da daha güvenli ve başarılı bir geleceğe taşıyacaktır.
Lisenin ilk senesi, öğrencinin geleceğe ilişkin çok ciddi kararlar almasını gerektiren bir dönemdir. Ergenlik çağında olan genç duygusal olarak hassas, karar verebilme becerileri olarak da zayıf bir durumdadır. Bu dönemde anne ve baba çocuğunu yalnız bırakmayıp ona yardımcı ve destek olmalıdır. Anne-babanın bu süreçte izlemesi gereken tutumlar şu şekilde özetlenebilir;
1- Anne ve babalar tecrübelerini ile kazandıkları bilgileri, gençlere mesleki bilgilendirmeler ve rehberlik yapmak için aktarmalıdır.
2- Ebeveyn, gencin kendi ilgi, yetenek ve beklentileri doğrultusunda tercih yapmasına müsaade etmeli, ilgi ve yeteneklerini, tespitte öğrencilere yardımcı olmalıdır.
3- Ebeveyn gerçekleştiremedikleri hedeflerini çocuklarının gerçekleştirmesini isterler. Kendi arzu ve özlemlerine ters düşse de, aile çocuğunun seçimini onaylamalı ve ona destek olmalıdır.
4- Alanları ve bu alandaki meslekleri ebeveyn çocuğuyla birlikte araştırmalıdır.
5- Öğrencinin ilgi ve yetenekleri konusunda öğretmenlerinden ve okulun rehberlik servisinden bilgi alınmalıdır.
7- Ebeveyn, çocuğu ile konuşmalarında “şu alana çalışkanlar, şu alana tembeller gider” “şu alan bu alandan daha iyi” şeklinde kıyas yapmamalı. En iyi alan-meslek, gencin başarabildiği ve mutlu olduğu alan-meslektir ilkesini benimsemelidir.
8- Aile, alan seçiminde çocuğuna yol göstermeli ama sonuçta öğrencinin verdiği karara saygı göstermelidir.
Ferhat KAYA
Psikolojik Dan. ve Rehber Öğretmen
Lise 1. sınıfın sonunda seçilecek alan, öğrencilerin hayatında son derece önemlidir. ÖSS’de alan ve alan dışı tercihlerde AOBP’nin çarpılacağı katsayı (Alan tercihlerinde 0,15, alan dışı tercihlerinde 0,13) farklı olacağı için, yanlış tercih yüzünden 5-15 net arasında değişen bir kayba uğrayacaklardır. Bu kayıp virgülden sonra puanların bile çok önemli olduğu ÖSS’de binlerce kişinin gerisinde kalma anlamına gelebilir.
ÖSS’ye giren bir öğrenci sınavdan istemediği bir sonucu aldığında tercihlerini bir sonraki seneye erteleyelebilmektedir ama mezun olduğu alanı ömrünün sonuna kadar değiştirememektedir. Öğrencinin lisede en uygun alana yönelmesi ile öğrenciyi öncelikle başarılı bir orta öğretime, başarılı bir orta öğretim ise öğrencileri en uygun üniversiteye; bu da daha güvenli ve başarılı bir geleceğe taşıyacaktır.
Lisenin ilk senesi, öğrencinin geleceğe ilişkin çok ciddi kararlar almasını gerektiren bir dönemdir. Ergenlik çağında olan genç duygusal olarak hassas, karar verebilme becerileri olarak da zayıf bir durumdadır. Bu dönemde anne ve baba çocuğunu yalnız bırakmayıp ona yardımcı ve destek olmalıdır. Anne-babanın bu süreçte izlemesi gereken tutumlar şu şekilde özetlenebilir;
1- Anne ve babalar tecrübelerini ile kazandıkları bilgileri, gençlere mesleki bilgilendirmeler ve rehberlik yapmak için aktarmalıdır.
2- Ebeveyn, gencin kendi ilgi, yetenek ve beklentileri doğrultusunda tercih yapmasına müsaade etmeli, ilgi ve yeteneklerini, tespitte öğrencilere yardımcı olmalıdır.
3- Ebeveyn gerçekleştiremedikleri hedeflerini çocuklarının gerçekleştirmesini isterler. Kendi arzu ve özlemlerine ters düşse de, aile çocuğunun seçimini onaylamalı ve ona destek olmalıdır.
4- Alanları ve bu alandaki meslekleri ebeveyn çocuğuyla birlikte araştırmalıdır.
5- Öğrencinin ilgi ve yetenekleri konusunda öğretmenlerinden ve okulun rehberlik servisinden bilgi alınmalıdır.
7- Ebeveyn, çocuğu ile konuşmalarında “şu alana çalışkanlar, şu alana tembeller gider” “şu alan bu alandan daha iyi” şeklinde kıyas yapmamalı. En iyi alan-meslek, gencin başarabildiği ve mutlu olduğu alan-meslektir ilkesini benimsemelidir.
8- Aile, alan seçiminde çocuğuna yol göstermeli ama sonuçta öğrencinin verdiği karara saygı göstermelidir.
Ferhat KAYA
Psikolojik Dan. ve Rehber Öğretmen
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder